هو ليه paymob مش بتدي اي استجابة عايزة اربطها بالمتجر بس لما بضغط الزر مفيش اي استجابة


    ممكن تجرب متصفح تاني أو تفتح من المتصفح الخفي؟
    ولو لسا مش شغالة تقدر ببساطة تعمل Manual Setup وتدخل الAPIs الخاصة بالحساب بتاعك، لو حابب تعرف ازاي ممكن تشاركني صور شاشة من حسابك مع شطب الAPIs لحماية خصوصيتك، وانا هساعدك إن شاء الله


    لكن بشكل عام عشان متعطلش نفسك خليني أقولك بشكل مبدئي انت بتعمل ايه بالظبط:

    1. فيه حاجة اسمها Merchant ID واللي اختصارها MID في حسابك بيكون رقم مكون من 6 أرقام تقريبا.
    2. فيه حاجة تانية اسمها Iframe ID أو Payment ID ودي الخاصة بوسيلة الدفع اللي انت حابب تفعلها، يعني مثلا Paymob بتتيح ليك فوري/بطاقات ائتمانية/محافظ ذكية/أمان/إلخ.. لكل وسيلة دفع ID خاص بها.
    3. فيه حاجة كمان اسمها Secret Key ودا بيكون زي شفرة رمز طويل مكون من 60 حرف أو رقم تقريبا
    4. وفيه حاجة شبهه لكن اسمه Public Key.

    بكل بساطة دي ال4 أشياء اللي بتحتاجها من حسابك عشان تربطه بإضافة الووردبريس اللي عندك في الموقع، كل اللي عليك تعمله تاخد كل البيانات دي وتحطها في الاعدادات عندك في الاضافة والامور هتشتغل بشكل طبيعي.

    لو شايف الموضوع صعب تقدر تبعت تفاصيل أكتر وانا هساعدك

    أحيانًا تحصل معي مشاكل مشابهة عند ربط الأدوات بموقع ووردبريس، ويكون سببها حظر جزئي للأي بي الخاص بي غالبًا لأنه يتبع لدولة معينة، ولهذا أستخدم VPN.

    جرب أولًا مسح التخزين المؤقت بالكامل، ثم حاول مرة أخرى، وإذا لم ينجح جرب تشغيل VPN ثم حاول مرة ثانية، وإذا لم ينجح، اعتمد الطريقة اليدوية كما وضح الأخ يوسف.

      علي ملص تمام لو العميل مسجل قبل كدا في paymob والحساب متفعل live بس مفيش غير apikey بس مفيش بابليك ولا سكريت اعمل اي ؟

        وكمان ازي احول الحساب اللي مش متفعل ل live بدل test لو هنشأ الحساب من جديد؟

          دع العميل يتواصل مع الدعم الفني للشركة، ويطلب منهم إرسال باقي البيانات.

            حسب معلوماتي، لكل حساب API خاص به، يعني لازم تعمل حساب جديد فعلي وليس تجريبي، لكنني لست متأكد تمامًا. وممكن تلاقي زر تبديل الحساب من تجريبي إلى فعلي في لوحة التحكم الخاصة بحسابك، ابحث عن ذلك في الإعدادات.